lørdag den 9. oktober 2010

Arkitekturens Modern Marvels - # 5

Nummer fem på Vanity Fair's Modern Marvel's liste er faktisk # 3 på min liste over besøgte vidundere. Og endnu bedre, er det placeret i min nuværende hjemby, hvilket betyder, at jeg kan gå tilbage så ofte som jeg gerne vil .. Det Seattle Public Library's downtown filial er en spektakulær bygning af Rem Koolhaas. Men, bare fordi jeg synes, det er fantastisk, betyder ikke, jeg elsker alt ved det.
Jeg er ikke den største Rem fan. At have studeret i udlandet i Holland og modtog min uddannelse fra Illinois Tech, har jeg nok kommer i kontakt med mere OMA bygninger end den gennemsnitlige amerikanske arkitekt. Og som de fleste arkitekter i hans kaliber, har Rem et par ting, han gør igen og igen i varierende grader af succes .. Mit største problem med OMA's projekter er deres levetid. I min ydmyge mening, en tendens Rem til at vælge materialer, der vil chokere dig, uden at bekymre sig om, hvad der vil ske år nede ad vejen. Han forsøger at ulovlige en reaktion fra dig, og han er generelt vellykket. Men bygningerne er stadig beregnet til at blive brugt og besat, så snart vi har haft en første reaktion på hans interiører, synes de at miste deres opfindsomhed. Og endnu værre, mister de deres anvendelighed, som slid og ælde ser ud til at påvirke hans projekter hårdere end andre. Man kan indvende, (og jeg har hørt dette fra folk på hans personale), at når projektet løber over budgettet, er value engineering sted ultimo, normalt påvirker interiør. Så virkelig, det er ikke REM's skyld, at de materialer, falder fra hinanden. Jeg ville personligt er helt uenig. Forestil dig, hvis jeg fortalte mine klienter, at det ikke var min skyld, at jeg tog en uegnet materiale, der skulle udskiftes på få år. En del af mit ansvar som en arkitekt er at tænke i helheder omkring bygningen ud snoren skære ceremonien .. Min anden oksekød med OMA er, at alle deres bygninger tendens til at tage form ved hjælp af en ekstruderet diagram. Nogle gange er det meget vellykket, og andre gange er det en ubrugelig begreb (IIT's elev center kommer til at tænke). Biblioteket er et eksempel på at tvinge et koncept - det ekstruderede cirkulaere bane, der bestemmer det meste af planen, sektioner og overordnede form er utrolig vanskelige at anvende og frustrerende for biblioteket lånere. Dette i ikke et bibliotek man besøger for at låne bøger. Du kan gå og bruge de computere, hænge ud i loungen, gå rundt ... men selve processen med at finde og låne bøger er utrolig frustrerende. Som et fællesskab center og indsamling plads, er biblioteket meget vellykket, men som en egentlig bibliotek - ikke så meget .. Men selv med disse klager ... Jeg tror, at biblioteket er en fantastisk struktur. Det har ikke helt haft en \ "Bilbao Effekt \" på byen Seattle, men det stadig bringer besøgende. Og det har bragt en form for innovation og modernitet ikke normalt findes i adstadig arkitektoniske samfund i Stillehavet NW. Det er min yndlings ting ... det hjælper regionens tænke ud over træ konstruktion med udsatte stålbeslag, der så ofte regurgitated. Der er så mange ting, vi kan gøre i dag strukturelt, og denne struktur er virkelig en fantastisk eksempel ... i virkeligheden er det bedste ved at gå rundt og leder efter en bog, du kommer til at se på strukturen fra alle de forskellige vinkler så godt. Det er virkelig et specielt sted. Og hvis vi tænker på et bibliotek som et sted at få viden, så Seattle Public Library er afgjort gør sit job. Du er bare ikke til at finde denne viden i en bog ...